Sam& de wijk in 2026: meer dan alleen een ijsje
Op woensdag 10, donderdag 11 en vrijdag 12 juni gingen onze Vebego-vrijwilligers de wijk in. In Roermond, Uden en Alkmaar stonden zij klaar met een bakfiets vol ijsjes, een informatief tasje voor ouders en een open houding. Door wind, regen én zonneschijn, dit initiatief is te belangrijk om te laten afhangen van het weer.
Waarom Sam& de wijk in?
1 op de 12 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Dat zijn gemiddeld 2 kinderen per klas. Kinderen die niet altijd mee kunnen doen met sport, een verjaardag of een dagje uit. Je weet niet wat er achter de deuren afspeelt, maar dat maakt het des te belangrijker om er gewoon op af te stappen. Veel ouders weten niet welke hulp er beschikbaar is. Precies daarom gaan wij dat gesprek aan, gewoon in hun eigen wijk, van mens tot mens met een ijsje in de hand.
'Ik dacht eerlijk gezegd: het is een dagje ijsjes uitdelen. Maar je staat daar, je ziet die kinderen stralen en je hoort de verhalen van ouders. Dan besef je pas wat dit echt betekent.'
Wat klein begint, kan uitgroeien tot iets moois
Een gratis ijsje lijkt misschien een kleine moeite, maar het is de opening voor een gesprek dat het leven van een gezin kan veranderen. En die lach op de gezichten van al die kinderen? Daar doen we het voor. Dit is waar Vebego Foundation voor staat. Niet alleen financieel, maar ook door de inzet van onze eigen collega's als vrijwilliger. Samen bereiken we meer dan alleen.